Biuro Poselskie Posła Jana Dziedziczaka
ul. Słowiańska 55A zobacz na mapie
64-100 Leszno

Pracownicy
Ewa Rosik
tel. 65 5204277

Godziny otwarcia:

pn- pt. 08.00 - 14.00

Jan.Dziedziczak@sejm.pl



Biuro Poselskie Posła Jana Dziedziczaka
ul. Zamkowa 18-20 zobacz na mapie
62-800 Kalisz

Pracownicy:
Wincenty Nowak
tel. 601-779-606

Godziny otwarcia:
pn-pt. 08.00 - 10.00

Jan.Dziedziczak@sejm.pl

Formularz kontaktowy

imię i nazwisko:
adres e-mail:
treść wiadomości:

Aktualności

TVP wypełnia swoją misjęczwartek, 9 października 2008, Rzeczpospolita

Zdecydowana większość Polaków jest zadowolona z telewizji publicznej. Ale woli ją finansować z reklam, a nie z abonamentu

Zdaniem wielu polityków koalicji rządzącej TVP nie wypełnia misji publicznej, dlatego należy ją jak najszybciej zmienić. Ma temu służyć przede wszystkim nowa ustawa medialna, w której eksperci PO proponują nawet likwidację istniejących spółek telewizyjnych. Badania przeprowadzone na zlecenie „Rz“ przez GfK Polonia pokazują, że widzowie są innego zdania. Tylko 12 proc. uważa, że TVP źle wypełnia misję publiczną. Aż 53 proc. respondentów twierdzi, że dobrze.

– Wyniki tego sondażu jasno pokazują, że z telewizją nie jest tak źle, jak przedstawiają to posłowie koalicji – komentuje Jan Dziedziczak (PiS) z Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu. Jego zdaniem to kolejny dowód, że przymiarki polityków do zmian w mediach publicznych są niezgodne z oczekiwaniami społecznymi.

Politycy koalicji czytają jednak wyniki sondażu dokładnie odwrotnie.– Z wypełniania misji przez TVP zadowolona jest nie aż połowa, lecz zaledwie połowa Polaków – zwraca uwagę Iwona Śledzińska–Katarasińska, szefowa Komisji Kultury z PO. Jej zdaniem to fatalny wynik. Tym bardziej że pytanie o wypełnianie misji uważa za abstrakcyjne.

– Polacy mają problem z rozróżnieniem, co jest telewizją publiczną, a co nie. Dlatego to, co zdaniem widza jest dobre i miłe do oglądania, uważają za realizację misji – twierdzi medioznawca prof. Wiesław Godzic.

Podobnego zdania jest Jerzy Wenderlich z SLD, który wyniki sondażu interpretuje jeszcze inaczej. – Telewizja jest dobrze oceniana, bo daje ludziom dobre igrzyska. Ale to służy tylko za parawan, bo prawdziwe konfitury dla polityków tkwią w możliwości wpływania na programy informacyjne – ocenia.

– Szkoda, że opinia rządzącej koalicji pozostaje tak bardzo w sprzeczności z opinią społeczeństwa – komentuje Aneta Wrona, rzecznik TVP. – Ale to nieważne, co mówią politycy. Codziennie staramy się zasłużyć na zaufanie Polaków i nadal będziemy to robić.

– Gdyby w TVP nie było reklam, to ta linia odróżniająca ją od mediów komercyjnych byłaby wyraźna, a tak dla wielu widzów jest płynna i wcale nie taka oczywista – uważa Godzic.

Jednak 30 proc. Polaków chce, by telewizja publiczna była finansowa z emisji reklam.

25 proc. woli, by dotował ją rząd, a tylko 13 proc. stwierdziło, że powinna być utrzymywana z abonamentu.

Ten ostatni wynik to zaskoczenie. Pokazuje, że w ciągu roku bardzo spadła akceptacja dla dotychczasowego sposobu finansowania mediów publicznych. Prawdopodobnie m.in. wskutek ostrych wypowiedzi Donalda Tuska i innych polityków PO nazywających abonament haraczem lub niepotrzebnym podatkiem.

Ankietowanych zapytaliśmy również, co uważają za wypełnianie misji publicznej. Najwięcej badanych (87 proc.) uznało, że do programów misyjnych należy przekazywanie wydarzeń z kraju i świata.W dalszej kolejności znalazło się nadawanie: programów o ważnych problemach społecznych, programów dla dzieci, programów historycznych i transmisji wielkich wydarzeń sportowych.

– Te wyniki wskazują jednoznacznie, że nie lubimy nudnych i długich programów publicystycznych. Ale oznaczają również, że wykształcenie polityczne Polaków się obniża, i to jest bardzo negatywne zjawisko – tłumaczy Wiesław Godzic.

Tylko 59 proc. ankietowanych stwierdziło, że wypełnianiem misji publicznej jest nadawanie przez TVP programów religijnych.

Administrator strony: Błażej Wojtyła

+ dodaj komentarz

adres e-mail nie zostanie opublikowany

 
Copyright © 2012 Jan Dziedziczak   |   Projekt i wykonanie: INVENTOR Multimedia (mVote)